مرکز عرضه قیر طبیعی خام

قیر طبیعی خام، یکی پرکاربردترین محصولات در جهان می‌باشد که هم بصورت طبیعی و هم بصورت تقطیر نفت خام استخراج و فرآوری و تولید می‌شود. قیر در بورس ایران طبیعی همانند نفت خام نیاز به استخراج و فرآوری دارد ولی هزینه استخراج آن از نفت طبیعی بیشتر است، قیر در بسیاری از صنایع از قبیل صنعت ساختمان، لاستیک سازی، صنایع شیمیایی، ساخت واکس، ساخت ایزوگام، به عنوان عایق رطوبت و …، استفاده می‌شود.

مرکز عرضه قیر طبیعی خام

آشنایی با انواع قیر

آشنایی با انواع قیر

قیر ماده‌ای است سیاه رنگ یا به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد که شکل خمیری دارد و کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد. قیر ماده‌ای هیدروکربنی است و دارای انواع گوناگونی است که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر یکی از مشتقات سنگین نفتی و حاصل تقطیر دو مرحله‌ای نفت خام می‌باشد. قیر شامل سه نوع قیر طبیعی با معدنی، قیر در بورس فراورده های نفتی نفتی و قیر قطرانی می‌شود.

قیر طبیعی در اثر تبخیر و تبدیل نفت خام موجود در زمین و در طی سالیانی بسیار طولانی به تدریج در اثر فعل و انفعالات داخلی زمین حاصل می‌گردد. این محصول در حالت جامد بصورت کلوخه ای و پودری شکل در زیر سطح زمین یافت می‌شود. در کشور ایران می‌توان در غرب کشور معادن زیادی از این ماده‌ی طبیعی را یافت.

دسته دوم از قیرها، قیر نفتی می‌باشد که به صورت مستقیم از تقطیر نفت خام به دو شکل جامد و یا خمیری حاصل و فرآوری می‌شود. قیر نفتی ته‌مانده سنگین تقطیر نفت خام است که با توجه به درصد خلوص آنها دارای کاربردهای متفاوتی می‌باشند.

دسته سوم از قیرها، قیر قطرانی است که به علت شکل ظاهری شبیه به قیر نفتی گاهی به این اسم شناخته می‌شود، اما منبعی که این قیر از آن حاصل می‌شود با منبع قیر نفتی متفاوت است. این قیر در اثر سوزاندن مواد آلی طبیعی مثل چوب یا ذغال سنگ و تقطیر تخریبی آنها در غیاب هوا حاصل می‌شود.

از انواع قیرها می‌توان استفاده های گوناگونی بعمل آورد. یکی از استفاده های این محصولات در آسفالت جاده ها و خیابان ها می‌باشد که باعث چسبندگی و افزایش ویسکوزیته آسفالت و جلوگیری از رویش گیاه در سطح آسفالت می‌شود. همچنین این ماده گرانبها در صنایع رنگ سازی جهت پوشش لوله مورد استفاده است. این محصول با چسبندگی ویژه بین مصنوعات فولادی خواص محافظ کننده در مقابل زنگ زدگی و خرابی ناشی از عوامل محیطی را ایفا می‌کند.

تفاوت قی طبیعی و معدنی

تفاوت قی طبیعی و معدنی

قیر نوعی ماده‌ی مقاوم در برابر رطوبت دارای خاصیت چسبندگی است که به دو صورت طبیعی و غیرطبیعی در طبیعت یافت می‌شود که هر یک از این دو نوع دارای کاربردهای خاص خود می باشد. هر دو حالت این ماده با وجود تفاوت‌هایی جزئی در ساختار به‌ طور کلی دارای شکل ظاهری و ویژگی‌های مشابه هستند.

قیر طبیعی یا معدنی، در اثر تبدیل تدریجی نفت خام و رسوب لاشه‌ی جانوران در طول سالهای طولانی، به دست می‌آید. این قیر نسبت به قیر غیر طبیعی دارای خواص بهتر و دوام بیشتری می‌باشد. محل استخراج قیر معدنی باعث می‌شود، جنس و ترکیب مواد به کار رفته در آن‍ها دارای تفاوت‌هایی مهم با یکدیگر شود که همین موضوع در نوع کاربرد آن می‌تواند موثر باشد‌

اما قیر غیر طبیعی یا قیر نفتی از مشتقات نفت خام بوده که در اثر تقطیر نفت خام استخراج و تولید می‌شود و اغلب در پالایشگاه ها تولید می‌شود. قیر در دمای محیط به صورت جامد می‌باشد و در اثر حرارت ذوب شده و به مایع تبدیل میگردد. بیشترین استفاده از قیر معمولاً در دو حوزه راه‌سازی و عایق‌کاری می‌باشد.

حدودا 90 درصد از قیر تولیدی، در حوزه راهسازی و 10 درصد باقیمانده به صورت عایق رطوبتی کاربرد دارد. اما قیر معدنی و نفتی از نظر عملکردی تقریبا عملکرد یکسانی دارند، با این تفاوت که از نظر میزان درصد ناخالصی‌ها و میزان درصد مواد موجود در خود، مانند گوگرد تفاوت‌هایی با هم دارند و همچنین قبرهای معدنی به عنوان یه اصلاح کننده به قیرهای پالایشگاهی جهت بهبود خواص آنها اضافه میگردند.

قیر طبیعی خام چه کاربرد هایی دارد؟

قیر طبیعی خام چه کاربرد هایی دارد؟

استفاده قیر طبیعی از زمانهای دور رایج بوده و اغلب به عنوان عایق برای جلوگیری از ورود آب به دیوار و ساختمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین این ماده در ساختن آب‌بندهای کوچک نیز به کار می‌رفت. بیشترین مورد استفاده از قیر طبیعی در ایزوگام می‌باشد که باعث کاهش درجه نفوذ رطوبت و افزایش گرانروی و نقطه انعطاف آن می شود که باعث افزایش مقاومت در برابر حرارت قیر و بهبود عملکرد آن در دماهای بالا و باعث کاهش آسیب های ناشی از دماهای پایین میگردد.

قیر طبیعی در صنایع گوناگون، کاربردهای مشخص و تعریف شده‌ای دارد. هر صنعت بنا بر نیاز خود از قیر به عنوان ماده اولیه و یا محصول نهایی استفاده می‌کند. منظور از قیر طبیعی همان قیر معدنی است که به صورت طبیعی از معادن قابل استخراج و استفاده شده است. کاربرد قیر طبیعی یا گلیسونات جامد بسیار متنوع بوده که در ادامه این نوشته به طور خلاصه با آنها آشنا خواهید شد.

قیر طبیعی دارای کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف است. از قیر معدنی در صنایعی همچون، راه‌سازی، نفت و گاز، عایق‌های رطوبتی و ایزولاسیون می‌باشد. اما کاربرد دیگر قیر طبیعی به عنوان سوخت می‌باشد که در صنعت کک سازی از آن به عنوان سوخت بدون هرگونه فرآوری استفاده می‌شود.

تولید قیر طبیعی خام درجه یک

تولید قیر طبیعی خام درجه یک

اولین چیزی که بعد از شنیدن کلمه قیر به ذهن انسان راه می‌یابد، مواد نفتی و پالایش نفت خام می‌باشد اما برخلاف این چنین تصوری در برخی از مناطق جهان معادن قیر طبیعی وجود دارد که در طول حدود ۳۶۰ میلیون سال قبل شکل گرفته و امروزه درحال استخراج و بهره برداری از آنها می‌باشند.

این مواد طبیعی طی سالیانی طولانی و در اثر زندگی موجودات زنده در روی زمین و از بین رفتن این موجودات و انباشته شدن و رسوبی شدن بقایای این موجودات، و تحت فشار قرار گرفتن لاشه های آنها در دمای بالا و نبود اکسیژن، تغییرات شیمیایی بر روی آنها انجام شده و باعث تخمیر آنها گردیده است و در نهایت بقایای این موجودات تبدیل به نفت و قیر شده اند.

شرکت‌های تولیدی و استخراج کنندگان مختلفی در ایران اقدام به عرضه قیر خام و فروش قیر طبیعی بصورت عمده می‌کنند که مشتریان می‌توانند از طریق آنها اقدام به ثبت سفارش قیر طبیعی کنند. عوامل مختلفی می‌توانند بر روی قیمت قیر خام تاثیر گذار باشد مانند هزینه‌های حمل و نقل، قیمت دلار، قیمت جهانی نفت و قیر طبیعی و خام، پودری شکل بودن و یا کلوخه شکل بودن قیر طبیعی، درصد ناخالصی‌ها و … .

  • تبلیغات: 
    1. بهترین مارک عایق را می دانید؟
    2. ایزوگام تک لایه جدید طرح دار خوب
    3. آیا می دانید چرا تنور نانوایی از ایزوگام پوشیده شده است؟
    4. با استفاده از ایزوگام می توانید به راحتی آسفالت تولید کنید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
تماس بگیرید